Sunday, April 17, 2005

Shiltei Haggibborim on צֵירוּף

Joshua Bo`az mi-Beith Barukh, the guy who put the עין משפט - נר מצוה on the page of the Gemara, also wrote a commentary on the רי"ף known as שלטי הגבורים (printed on the outside margin of the רי"ף pages in the back of the Vilna ש"ס.)

I wish to share a fascinating text from the שלטי הגבורים with you.

On 33a of the רי"ף pages, note ב, the שלטי הגבורים writes:

ר"ת ורבינו שמחה כתבו דאשה ועבד מצטרפין לזימון עשרה ורוב הפוסקים נחלקו עליהם ולדברי רבינו יהודה מצטרפין לג' ואי חמיר עשרה יותר מג' כמו שכתב ר"י נמצא דמ"ד דמצטרפין לשלשה ומה שיש להקשות על דברי רבינו יהודה כתבתי בספר המחלוקות בס"ד ונשים י"א דהרשות בידן לזמן בג' אם ירצו והרא"ש הוכיח דעם האנשים חובה ומיימוני כתב סתם דמזמנות לעצמן אבל לא יזמנו בשם והרא"ש כתב דמצטרפות עם האנשים לזימון בשם ור"י הכהן היה עושה הלכה למעשה להצטרף נשים לזימון ומהר"ם פליג עליו מיהו לכולי עלמא יוצאות בזימון האנשים אלא דפליגי אם צריכות שיבינו לשון הקדש או לאו יש אומרים דצריכות להבין אותו לשון ויש אומרים דאינו צריך והכי נמי פליגי בסופר מברך ובור יוצא אם צריך שיבין לשון הקדש או לאו.

1) What does דמ"ד stand for? דְּמִתּוֹךְ דָּא, perhaps?

2) What does the phrase והרא"ש הוכיח דעם האנשים חובה mean?

3) Who was רבינו יהודה?

4) Is it not an interesting historical note that Rabbenu Yehuda (whoever he was) actually counted women בצירוף with men?

By the way, on Friday I think that I mentioned a certain friend of mine who always says that the line הכל מחוייבין בשימון לאתויי נשים לענין רשות קאמר in Tosofos on 45b is the most preposterous and destructive line in halakhic literature. (This fellow despises Tosofos.) I spent Shabbos with this friend, and tried to convince him that the Tosofos have a plausible read (albeit one that I do not like, because it goes against my political agenda, which is to emphasize ways in which halakha is egalitarian). But he would hear none of this.

1 Comments:

At Thursday, 21 April, 2005, Blogger manuscriptboy said...

2) It means that, in the presence of a male zimmun, women are obligated to participate. As opposed to those who say that, even then, women are not obligated.
3) Normally, Rabbeinu Yehuda would be R Yehuda Sirleone of Paris, who wrote the major Tosafot on Brachot. But he says that women don't make a zimmun even on their own (ed. Sachs, p. 478).
3, 4) From Maharam Teshuvot Pesakim uMinhagim I, no. 65 (ed. YZ Kahana, Jerusalem 1957, p. 76 - see also Sinai 14, p. 115; Responsa ed. Prague no. 227) it emerges that this R Yehuda HaKohen is R Yehuda ben Moshe HaKohen of Friedberg, who was one of the teachers of Maharam.

 

Post a Comment

<< Home